Hoe kan je in de korte tijd dat een sollicitatiegesprek duurt mensen met de juiste eigenschappen selecteren voor je bedrijf? Net als voor alle bazen is dat ook de grote uitdaging voor CEO Ajeet Singh van techbedrijf ThoughtSpot.
“Te vaak kijken we alleen naar het cv en blijft de mens daarachter verborgen”, zegt hij.
Maar Singh vertelt tegen Business Insider dat hij een nieuwe sollicitatievraag heeft ontdekt die hem een hoop informatie geeft over de kandidaten – en hij is waarschijnlijk de enige techbestuurder in Silicon Valley die hem stelt.
De vraag? “Als je in een restaurant zou werken, welke functie zou je dan willen hebben?”
Dat wijkt wel flink af van de standaardvragen bij een techbedrijf. Tenzij je echt een baan wilt bij een restaurant komen je ontluikende culinaire kwaliteiten normaal gesproken niet aan de orde. Maar volgens Singh is het een ontzettend nuttige vraag – en het is lang niet zo raar als het klinkt.
"Deze vraag raakt de kern van de drijfveren van iemand. Wat vindt iemand leuk? Wat inspireert hem of haar? Waardoor raakt hij of zij gemotiveerd?", legt hij uit.
Het is niet bedoeld als trucje, zegt Singh, hoewel de vraag volgens hem wel "ontregelend kan zijn". Maar dat is goed, omdat het "zeer onwaarschijnlijk is dat een kandidaat een antwoord heeft voorbereid". Hij merkt dat de antwoorden die hij krijgt meer uit het hart komen. De vraag haalt de kandidaten "uit de standaard sollicitatiemodus en laat hen hun persoonlijkheid tonen".
Er is geen goed antwoord, zegt hij. Hij kijkt naar de eigenschappen van mensen die doorklinken in de antwoorden: mensen die dingen willen maken bijvoorbeeld. Mensen die risico's durven te nemen.
Het gaat hem minder om wat je precies zegt , maar meer om de uitleg daarbij. Misschien wil je chef worden omdat je het geweldig vindt nieuwe dingen te creëren. Misschien wil je in de bediening omdat je ervan houdt met mensen te praten.
"Ik wil inzicht krijgen in hoe mensen zijn als het sollicitatiemasker afgaat", legt Singh uit.